Weekend weg naar Yogjakarta

18 april 2016 - Menteng, Indonesië

Wauw....wat heb ik genoten van het weekend. Zoveel leuke en nieuwe indrukken meegemaakt. Voelde me echt een toerist .

Donderdagavond begon de lange treinreis naar Yogjakarta. We vertrokken om 20:15 vanaf station Gambir in Jakarta. De treinen zijn wel wat luxer dan in Nederland. Niet qua nieuwigheid maar wel comfortabel. Heb eerst wat gepuzzeld, maar werd wat moe en probeerde wat te slapen. Er lag een dekentje en kussen die je kon gebruiken. Had je ook wel nodig. In de trein is er airco en dat was best fris. Was blij dat ik een lange broek aan had. Na wat geslapen moesten we nog een klein uurtje reizen en waren we op onze bestemming. Het was alleen heel vroeg 04:35 kwamen we aan. Naar het hotel gelopen, hebben we ons wel al Ingecheckt maar konden de kamer niet in. Wel gevraagd of we mochten verfrissen. Gelukkig mocht dat. Heerlijk een warme douche genomen. Wat mis je dat eigenlijk. We zijn verwend in europa.
Na het douchen hebben we onze privé chauffeur opgebeld en die zou zo snel mogelijk komen om ons op te halen.

We zouden eerst naar de Borobudur gaan. Maar dat kan natuurlijk niet voordat we eerst ontbijt hebben gehad met Gudeg. Dat is een traditionele ontbijt in yogya. Het was voor mij een beetje vroeg om zo'n ontbijt te nemen. Heb uit fatsoen wat gegeten en geproefd, maar kon niet alles op. Kreeg ook thee bij. Ik nam een slok.....wow....m'n zoete smaakpapillen sprongen een gat in de lucht. Ik was meteen wakker en vol energie..... Jeetje wat was dat zoet zeg. Maar dat is ook normaal hier in Indonesië. Als je normaal gewend bent om thee zonder suiker te drinken en dan krijg je dit.....
Na het ontbijt reden we door naar Borobudur. Ik moest mijn mond houden bij de kassa. Want toeristen betalen soms 5x het dubbele dan de lokale mensen. Wij hebben nu voor de entree €2.00 betaalt. Maar wat een mooie tempel. Ik heb echt genoten van een mooi uitzicht. Omdat het een boeddhisme tempel is moesten mannen en vrouwen die een korte broek aan hadden een sarong aan doen uit respect. Daarna doorgereden naar de tempel Prambanan. En dat is een hindoeïsme tempel. Ook heel bijzonder om te zien. Hoe later de dag werd, hoe warmer het ook wordt. Was blij dat we vroeg zijn gegaan om de twee tempels te gaan bekijken.

Daarna zijn we door gereden naar Kraton. Maar die was helaas al gesloten. Maar kregen van een vriendelijke man een rondleiding in de museum en de wijk. Rond de Kraton staat een wijk waar mensen wonen die voor de sultan werken. Heel interessant. Dan door naar de museum van Vredenburg. Wel leuk om te zien, maar vond het niet zo. Er liepen twee Nederlanders rond. Die waren meer een bezienswaardigheid dan de museum. Dus dat wordt wat als we over een paar jaar met het gezin heen gaan. Alle aandacht gaat naar Wim .

Na dag lopen gingen we terug naar het hotel om even te rusten. En ons weer verfrissen voor 's avonds naar de bekende straat van Yogya te gaan. De Malioboro Street. Met een becjek naar de mall gegaan. En daar rustig gekeken wat we zouden gaan eten. Nou....Het werd makkelijk....Kfc. Even wat anders ...heerlijk patat gegeten.
Daarna rondgelopen en meegemaakt van het avond leven op straat. Spullen gekocht, maar vond het soms zielig om af te dingen. Het is al goedkoop en moet dan nog goedkoper. Soms schaamde ik me...ze moeten zo hard werken. Wat is nou 1 euro? Voor ons niks, maar voor hun wel.
Maar na de eerste dag vol leuke momenten heb ik heerlijk kunnen slapen in een heerlijk bed.

De tweede dag wat te laat uit bed. Chauffeur was er al. Maar wij moesten nog ontbijten. Naar de eetzaal. Wauw....zoveel keuzes...en allemaal warm eten. Heb heerlijk fruit en wat bami en ei gegeten. Na het ontbijt zijn we naar de lokale pasar geweest. Een genot om daar rond te lopen. Heerlijk de geuren en zoveel te zien. Mara kocht heel veel spullen voor familie en vrienden. Dat is normaal, als je weggaat neem je altijd wat mee. Ze had zoveel gekocht dat er een draagster kwam om ons te helpen om onze spullen te dragen. Aan de ene kant vond ik het zielig. Ik wilde ook spullen dragen, maar dat mocht niet. Voor hun is het werk. En is het afwachten wat ze dan krijgen. Eind vd dag kunnen ze dan zien wat ze verdiend hebben. Maar het zijn oude oma's die het werk doen.
Wachten op de chauffeur en doorgereden naar het strand van Parangtritis. Je mocht niet zwemmen in het water. Waarschijnlijk was de stroming te hard. Je zag wel mensen in de branding liggen of pootje baden. Het was daar ook bloedje heet. Gauw een parasol gezocht en even daar gezeten. Kwam een verkoopster aan die vis en zee producten verkocht. Mara had krab gekocht, maar lijken op grote insecten . Maar waren pootjes van een krab. Heb er 1 geproefd, maar hoeft van mij niet hoor. Toch maar terug gelopen naar de auto. Het was zo heet....
Tijd voor de lunch.....en ja heerlijk sate kambing gegeten. Bij een populaire eethuis. Het was daar zo druk dat we lang op ons eten moesten wachten. Maar dat vond ik niet erg hoor. Het was heerlijk...tot nu was dat het lekkerste eten.
Daarna terug naar het hotel. En Mara ging naar de koerier om de spullen die we gekocht hadden te laten versturen naar Jakarta. Scheelt weer sjouwen in de trein.
's Avonds hebben we lekker rustig aan gedaan. Weer lekker gegeten. Ik had bebek mie gegeten. Weer wat gesnuffeld langs de kraampjes. En op tijd naar bed, want we moesten de volgende dag op tijd uit bed. Om nog te kunnen ontbijten voordat we met de trein weer terug naar Jakarta gaan. Een lange rit van 8 uur. Maar nu reizen we overdag. Nu kon ik ook wat van het landschap zien. Van de mooie shawa's...mensen die hard moeten werken in de warme zonnestralen. Petje af voor ze.
Eindelijk na 8 uur zitten....waar je stijf van wordt...waren we aangekomen op station Gambir. Maar daar regende het zo hard. Wat een verschil...gingen met zon weg en komen met regen terug. Met de taksi naar het huis van ibu. Maar voordat we daar waren. Eerst martebak manis gehaald. Wauw....dat was lekker. Je moet er alleen niet teveel van nemen.

Nou ik heb me het weekend heerlijk als een toerist gedragen. Dankzij Mara, die een paar dagen voor mij vrij hebt genomen. En alles hebt laten zien qua cultuur en omgeving. Heb ik heerlijk genoten ☺
En natuurlijk als toerist heb ik een T-shirt van Malioboro gekocht.

1. Margareth:
    18 april 2016
    Heerlijk voor je Marian dat je er zo van genoten hebt. Nog veel plezier in je laatste week ( wat gaat de tijd toch snel). Groetjes Margareth
  2. Jaantje de Zwaan:
    18 april 2016
    Hoi Marian fijn dat je daar zo geniet. Doe dat ook deze laatste week. Het is zo voorbij!!
    Veel Plezier Groetjes Jan en Jaantje
  3. Willie Eshage:
    18 april 2016
    He Marian, wat heb je weer een leuk reisverslag geschreven......we blijven helemaal op de hoogte! Raar dat jij nog niet aan al dat eten gewend bent haha! Geniet nog even van deze week!
  4. Kelly Westerink:
    Hoi Marian,

Wat gaat de tijd snel hè en wat fijn om te lezen dat je zo geniet!! Nog een weekje en dan zit het erop, geniet van alles deze week!!

Liefs, Kelly
  5. Erika Beumer:
    18 april 2016
    Hoi Marian, wat leuk om je verhalen te lezen, wat een indrukken allemaal ! Veel plezier nog en geniet er nog even van!
  6. Petra pinda:
    19 april 2016
    Hoi, hoi!!!
    Geweldig die verhalen van jou! Jij geniet in het echie en wij van jouw schrijven!
    Ik hoop dat je in je laatste week nog veel mooie dingen meemaakt om ons dan weer te verblijden met een mooi geschreven avontuur! Nog heel veel plezier, geniet met volle teugen maar nu ietsje minder gaan eten anders krijgen wij het slecht te verduren op de maandagavond ben ik bang!!!!
    Groetjes!!!!
  7. Wilma:
    20 april 2016
    Hoi marian. Wat weer een leuk reisverslag . Klinkt allemaal goed. Geniet nog van je laatste week. Heerlijk al dat eten als ik het zo lees. Echt jouw ding